آیا میدانید اولین تیم آسیایی که پا به جام جهانی گذاشت کدام کشور بود؟

شاید وقتی از شما بپرسند اولین تیم آسیایی که تجربه حضور در جام جهانی را داشته کدام است، ذهن شما به سمت تیم های قدرتمند آسیا نظیر کره جنوبی و ژاپن برود. اما کاملا اشتباه است. در اولین دوره جام جهانی فقط از قاره های اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی حضور داشتند. دردومین دوره، قاره آفریقا توانست برای اولین بار با تیم مصر در این رقابت ها حاضر شود.
اما در سومین دوره در سال 1938 که در فرانسه برگزار شد، بجای آفریقا، قاره آسیا نماینده خود را به این رقابت ها فرستاد. در آن زمان کشور اندونزی هنوز مستقل نشده بود و به عنوان مستعمره هلند شناخته می شد. نام رسمی این کشور در آن زمان هند شرقی هلند بود. هند شرقی هلند (اندونزی فعلی) در سومین دوره جام جهانی برای اولین بار به عنوان یک تیم آسیایی به جام جهانی راه پیدا کرد.
در این دوره 15 تیم حضور داشتند و رقابت ها از همان ابتدا بصورت تک حذفی انجام شد. تیم ها دو به دو به غید قرعه با یکدیگر رو در رو شدند تا و با توجه به فرد بودن تعداد تیم ها و بر اساس قرعه کشی، در دور اول به تیم سوئد استراحت خورد تا بدون بازی به جمع 8 تیم برتر صعود کند که در این دور نیز با خوش اقبالی در مقابل کوبا به میدان رفت. کوبا تیم خوی بود اما با توجه به اینکه در آن زمان پس از 90 دقیقه قانونی فقطط وقت اضافه بود و خبری از پنالتی برای تعیین برنده نبود، در بازی های حذفی اگر نتیجه مساوی میشد، دو تیم مجددا با یکدیگر بازی می کردند تا یکی برنده شود. کوبا نیز در بازی اول با رومانی به تساوی رسیده بود. بنابراین مجبور شد یک بار دیگر با رومانی دست و پنجه نرم کند. به این ترتیب وقتی رومانی را شکست داد، درحال در مقابل سوئد قرار گرفت که کوبا دو بازی سخت و فشرده را پشت سر گذاشته بود و سوئد بدون بازی و با قرعه استراحت در مقابل کوبا قرار می گرفت. همین باعث شد تا این بازی با برتری پر گل سوئد به پایان برسد و با 8 گل کوبا را درهم کوبید و به راحتی به جمع 4 تیم برتر جهان راه پیدا کرد. اما در نیمه نهایی در مقابل مجارستان 5 بر 1 شکست خورد تا از رسیدن به فینال جامانده و به بازی رده بندی برود. در رده بندی نیزبا شکست در مقابل برزیل، به رتبه چهارم جهان بسنده کرد.
اما در این دوره نماینده آسیایی در اولین بازی در مقابل تیم قدرتمند مجارستان صف آرایی کرد و با 6 گل شکست خورد و از چرخه رقابت ها حذف شد. البته همین مجارستان در این دوره به مقام دوم جهان دست پیدا کرد. هلند نیز که همراه با مستعمره خود (هند شرقی هلند) در این جام حضور داشت، در بازی اول در مقابل چسکلواکی آن زمان به میدان رفت و 90 دقیقه قانونی بدون گل به پایان رسید. اما در تعجب همگان، چکسلواکی با سه گل پشت سر هم در وقت اضافه هلند را مغلوب خود ساخت تا هلند نیز به همراه مستعمره خود به خانه برگردد.
  • توسط مدیر سایت
  • پنج شنبه 26 دی 1392
  • 10754
  • اطلاعات آماری ,

اخبار مرتبط

گروه G سخت ترین گروه آماری جام جهانی 2014 برزیل اعلام شد
در مراسم بالن دیور 2013 ضمن انتخاب بهترین بازیکن فوتبال جهان، تیم منتخب جهان و برترین مربیان نیز معرفی شدند
بازی آلمان و پرتغال در برزیل، رکورد علی دایی و رکورد حضور رونالدو در تیم ملی
آیا بازی 777 ام تاریخ جام جهانی با گل 2222 ام آن مصادف خواهد شد؟
<span 13px;"="">آمار جالبی از پر افتخار ترین تیم های ملی جهان

تصاویر خبری

  • یوآخیم لو: ما می توانیم تاریخ ساز شویم
  • هلند خود را مدعی جدی قهرمانی ساخت
  • ویلموتس: بلژیک باید از شانسش استفاده کند
  • ویدیوی جالبی از سرودهای حماسی 32 تیم حاضردر جام جهانی
  • والکه از ورزشگاه آرنا دا بایشادا برای آمادگی انجام تست بازدید کرد
  • واکنش وزیر ورزش به اظهارات کی‌روش
  • هم گروهان ایران در جام جهانی مشخص شدند
  • هرست انگلیسی گفت : جوانان می توانند در جام جهانی بدرخشند