اولین قسمت برنامه ویژه جام جهانی 2014 فردوسی پور با نام بیست چهارده

پس از عملکرد خوب و دریافت عنوان بهترین برنامه ورزشی و برترین مجری ورزشی سال، اکنون عادل تجارب خوبی را برای سازماندهی برنامه ویژه جام جهانی دارد و اینبار شبکه سه برای اولین بار مسئولیت تهیه و اجرای برنامه ویژه جام جهانی را به عادل سپرده است. اینکه عادل به عنوان گزارشگر اعزامی به برزیل نرفته، از یک سو شاید برای برخی از فوتبال دوستان ناخوشایند باشد اما از سوی دیگر با توجه به تجارب خوبی که وی در برنامه 90 کسب کرده و همچنین محبوبیتی که در بین فوتبال دوستان دارد، و از همه مهمتر عوامل و همکارانی که با وی تیم کاری خوبی را تشکیل داده اند، نوید از یک برنامه تلویریونی متفاوت و قابل توجه را می دهد.
به هر حال اولین قسمت برنامه بیست چهارده از شبکه سوم پخش شد و در همین اولین قدم، فردوسی پور نشان داد که مصمم پا به این عرصه مهم و حساس گذاشته. دعوت از کارلوس دونگا و برنامه فشرده ای که برای این مهمان بزرگ تدارک دیده شده بود و همراهی بسیار خوب دونگا با مجریان برنامه، همه حاکی از این بود که فردوسی پور کارش را خوب یاد گرفته و می داند قرار است چه کند.

محور موضوعی این برنامه: تجارب کارلوس دونگا به عنوان بازیکن، کاپیتان و مربی تیم ملی برزیل در جام جهانی و تجربه قهرمانی جهان و مروری بر تیم ملی برزیل
نظرسنجی برنامه: بهترین مهاجم تیم ملی برزیل در سالهای گذشته؟ نظرسنجی که 5 پاسخ قابل انتخاب داشت (ببتو، روماریو، ریوالدو، رونالدو، رونالدینیو)
البته در این برنامه تعداد قابل توجهی شرکت نکردند که از طرفی هم برای برنامه اول بد نبود. نزدیک به 850 هزار پیامک دریافت شده که به این شکل بود:
حدود 65 درصد - رونالدو
حدود 20 درصد  رونالدینیو
حدود 9 درصد  روماریو
ببتو و ریوالدو نیز هر کدام 3 درصد آرا را دریافت کرده بودند
صرفنظر از این که اینها نظرات شخصی شرکت کنندگان است، می توان پی برد که در این برنامه اغلب بینندگان از متولدین دهه شصت به بعد بودند.

برخی از نظرات و پاسخ های دونگا به مجریان برنامه

سوال مجری: مدعیان قهرمانی در این جام کدام تیم ها هستند؟ 
پاسخ دونگا: آرژآنتین تیم بسیار خوبی است که هم در خط دفاع و هم در حمله شرایط خوبی دارد. من دو خبر برای آرژانتین دارم. اولی خبر خوب است که آرژانتین به فینال میرسد. دومی خبر بد و اینکه بازی فینال رو به برزیل خواهد باخت و برزیل قهرمان جهان خواهد شد.
جالب اینکه دونگا در کنار نام برزیل فقط به آرژانتین به عنوان مدعی قهرمانی اشاره کرد.

سوال مجری: در یکی از بازی های جام جهانی شما به شدت با ببتو برخورد کردید.
پاسخ دونگا: در جام جهانی جایی برای اشتباه نیست. باید با تمام توان کار کرد تا به نتیجه رسید. مهم نیست با چه شهرت و نامی پا به میدان گذاشتید، شما باید به عنوان جزیی از تیم بدوید، بجنگید و چون ببتو نمیدوید من بهش اعتراض کردم.
سوال مجری: شما به چه نوع فلسفه فوتبالی اعتقاد دارید؟ بازی زیبا یا بازی نتیجه گرا؟
پاسخ دونگا: فوتبال یک بازی تیمی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است و من علاقه مند به فوتبال نتیجه گرا هستم.
سوال مجری: به نظر شما پله بازیکن بهتری بود یا مارادونا؟
پاسخ دونگا: مطمئنا پله یک اسطوره بود. پله افسانه ای. حتی اگر پله آرژانتینی بود، باز هم از نظر من او بهتر بود.
سوال مجری: بازی مسی رو بیشتر دوست دارید یا کریس رونالدو؟ نظرتون در رابطه با نیمار چیه؟
پاسخ دونگا: کریس رونالدو یک فوتبالیست مدرن با بازی فیزیکی هست اما مسی یک فوتبال تکنیکی و کلاسیک رو ارایه میکنه و البته اگر در شرایط خوبی باشه میتونه کارهای بزرگی برای تیمش انجام بده. نمیار هنوز راه زیادی داره تا به سطح مسی یا کریس رونالدو برسه و بعد از اون هم پا جای پای اسطوره های برزیلی بزاره اما اون پتانسیل و استعدادشو داره.
سوال مجری: ترکیب احتمالی تیم ملی برزیل در دفاع شامل مارسلو، لوییز، سیلوا، آلوز و در خط میانی شامل پائولینو، گوستاو و اسکار و در خط حمله شامل نیمار، فرد و هالک به سنگربانی سزار خواهد بود. آیا با این ترکیب موافق هستید؟
پاسخ دونگا: با توجه به بازی های جام کنفدراسیون ها و درخشش این بازیکنان و هماهنگی شون باهم، تقریبا میتونم بگم همین ترکیب خواهد بود اما در خط میانی ممکنه بجای اسکار، ویلیان در ترکیب اصلی اسکولاری باشه.
سوال مجری: بازگشت اسکولاری رو به برزیل چطور میبینید؟
پاسخ دونگا: اون مربی بزرگی هست. تا قبل از اومدنش، ما چندین دروازه بان یا مدافع و ... داشتیم که نمیدونستیم کی باید در ترکیب باشه اما اسکولاری همه چیز رو تمام کرد و مسیر این کشتی سرگردان رو با تعیین مهره های تیم مشخص کرد. اون تجربه کافی برای قهرمان کردن برزیل رو داره.
سوال مجری: در جام جهانی 2010 شما بعد از باخت به هلند و حذف از بازی ها دیگه مربی برزیل نبودید. آیا استعفا دادید یا کنار گذاشته شدید؟
پاسخ دونگا: در برزیل همه از فوتبال انتظار پیروزی دارند. اگر ببازی تو رو کنار میزارن و این انتظار برزیلی هاست.
سوال مجری: در رابطه با لباس های متنوع و خاصی که میپوشید همیشه بحث هست. خیلی ها اعتقاد دارند که چون دختر شما طراح لباس هست، اون براتون این لباس ها رو طراحی میکنه؟
پاسخ دونگا: بله همیشه خبرنگاران دنبال بحث و خبرسازی در مورد لباس های من هستند و (با خنده) من هم برای بیشتر درگیر کردن اونها به این موضوع، این کار رو ادامه میدم. اما دختر من طراح لباس زنانه هست و این طراحی ها کار اون نیست.
سوال مجری: نظر شما در رابطه با تیم ملی ایران چیست؟
پاسخ دونگا: بودن لژیونرهایی نظیر قوچان نژاد به بقیه اعضای تیم تجربه و روحیه خوبی رو منتقل میکنه.اینکه ایران در مقابل تیم هایی نظیر آرژانتین و نیجریه به میدان خواهد رفت بسیار خوب است. در جام جهانی هر بازی یک شانس تکرار نشدنی هست که البته من فکر میکنم اگر ایران بازی اول رو با نیجریه خوب انجام بده، شانس داره تا همراه با آرژانتین به مرحله حذفی صعود کنه. در بازی با آرژانتین هم باید بگم قطعا همه برزیلی هایی که به ورزشگاه میان، طرفدار تیم ملی ایران خواهند بود.
سوال مجری: آیا والیبال رو هم دوست دارید؟ دیدید که در لیگ جهانی، تیم ما توانست تیم برزیل رو در خانه خودش شکست دهد؟
پاسخ دونگا: (در ابتدا به شوخی) چطوره جای والیبال، با هم فوتبال بازی کنیم؟ (در ادامه) در برزیل ورزش دوم، والیبال هست. من هم به والیبال علاقه دارم و اتفاقا همراه با تیم والیبال برزیل به ترکیه اومدم و سپس از ترکیه به ایران رسیدم. بازی والیبال ایران در مقابل برزیل رو هم دیدم. بازی بسیار خوبی انجام دادید.

از حاشیه های برنامه بیست چهارده:
- عادل فردوسی پور به همراه دونگا و برخی از دست اندکاران برنامه، از موسسه نگهداری کودکان مبتلا به سرطان بازدید جالب و تاثیر گذاری را داشتند که در این بازدید، پیامی از طرف کودکان محک به دونگا داده شد تا اون رو از طریق جام جهانی برزیل به تمامی بچه های مبتلا به سرطان در سراسر جهان برسونه و دونگا نیز قول داد که این کار رو خواهد کرد. ضمنا دونگا و عادل یک بازی کوتاه فوتبال رو در داخل اتاق با چند تا از بچه های محک انجام دادند.
- همچنین خبرنگار برنامه، ملاقاتی با سفیر برزیل در ایران داشت که خلاصه این گزارش به شرح زیر بود:
سفیر برزیل با اطمینان عنوان کرد که این جام جهانی بهتر و باشکوه تر از کلیه دوره های گذشته برگزار خواهد شد و قطعا برزیل قهرمان خواهد بود. وی در رابطه با اعتراضات مردم برزیل اظهار داشت که این اعتراضات، مستقیما در خصوص برگزاری جام جهانی در برزیل نیست بلکه اونها درخواست ارتقای برخی سرویس های رفاهی اجتماعی، درمانی و تحصیل رو دارند.
ضمنا سفیر برزیل اعلام کرد که تاکنون حدود 1500 ایرانی موفق به اخذ ویزای برزیل و خرید بلیط بازی ها شدند و حدود 500 نفر نیز اقدام کردند که هنوز کار اونها در حال پیگیری هست.

برخی از نقاط قوت این برنامه:
دکور برنامه مدرن تر و دلنشین تر از برنامه 90 بود و مشخص بود که عادل، شبکه ها و برنامه های خارجی زیادی رو مرور و بررسی کرده. از دیگر نقاط قوت، صفحه نمایش خوب برنامه و اداره کردن برنامه توسط سه مجری بود که هرکدام در حوزه های مشخصی وارد بحث می شدند.
برخی نقاط ضعف این برنامه:
هیچ صفحه نمایشی برای مهمان برنامه تدارک دیده نشده بود تا ضمن صحبت روبروی دوربین بتوانند تصاویر مرتبط را هم مشاهده کنند. همینطور به نظر میرسد محتوای این برنامه برای سه مجری بسیار کم بود و جا داره تا اجرای سه نفره، محتوای بیشتری رو پوشش بده و حاشیه روی کمتری داشته باشند. یکی دیگر از ضعف های برنامه، در حوزه نرم افزار بود و اینطور برداشت میشد که تیم نرم افزاری یا نرم افزار های کاربردی مورد استفاده در برنامه هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده اند یا مسئولین کار با این نرم افزارها هنوز آشنایی و تسلط کافی ندارند که البته همه این نقاط ضعف برای قسمت اول این برنامه جای چشم پوشی داشت چراکه با شناختی که از عادل و تیمش داریم، مطمئنا یکایک این نقاط ضعف در برنامه های آینده به نقاط قوت برنامه تبدیل خواهند شد.
  • توسط مدیر سایت
  • دوشنبه 19 خرداد 1393
  • 1811
  • رسانه و برنامه های تلویزیونی ,

اخبار مرتبط

شبکه های پخش کننده مراسم افتتاحیه و بازی های جام جهانی 2014 برزیل

تصاویر خبری

  • یوآخیم لو: ما می توانیم تاریخ ساز شویم
  • هلند خود را مدعی جدی قهرمانی ساخت
  • ویلموتس: بلژیک باید از شانسش استفاده کند
  • ویدیوی جالبی از سرودهای حماسی 32 تیم حاضردر جام جهانی
  • والکه از ورزشگاه آرنا دا بایشادا برای آمادگی انجام تست بازدید کرد
  • واکنش وزیر ورزش به اظهارات کی‌روش
  • هم گروهان ایران در جام جهانی مشخص شدند
  • هرست انگلیسی گفت : جوانان می توانند در جام جهانی بدرخشند